Tuesday, April 13, 2010

tahniah tahniah..

salam semua...

ok.. weni nak ucapkan tahniah pd kawan2 weni yg sudah pun selamat melahir kan cahayamata.. dan yg heran nye, semua nyer cahaya mata perempuan.. haaaa.. ni yg buat cheq pun nak ada cahayamata perempuan.. siap dah berangan nak letak nama anak perempuan apa nanti.. dah ade 2 nama perempuan dlm senarai.. hahha.. giler weni.. berangan je lebih.. mcm la boleh dpt kembar lagi..

hehe..

ok ok.. nak ucap tahniah pada

1 ) Irma Fitta & hubby... selamat melahirkan cahaya mata pd 15 march lalu.. nama anak.. Imani Farrah Putri..

2) Iryani & hubby... selamat melahirkan cahaya mata pd 10 april.. nama anak.. alia sofia..

3) Ayu & hubby.. waaaahhhh... ni best.. selamat melahirkan anak pertama, anak kembar perempuan... yang di beri nama.. aleeya adriana dan aleeya amani... baru je lahir anak2 kembar ni.. lebih kurng sama dgn Iryani..

tahniah-tahniah... semua nyer anak pertama.. seronok kan kawan2 bila dah ada anak ni..

dlm ms setahun ni, korg akan rasa letih sikit la... sbb kita nak tahu rutin harian diorg yg sebenar.. bila dah setahun nnti, bila kita dah tahu masa tido diorg yg sebenar, time menyusu diorg.. semua nyer jadi mudah..

dan lebih menyeronokkan bila mereka sudah faham apa yg kita ckp kan, n bila mereka dah pandai berjalan... perrrggghhhh... tu yg rasa nak ada anak lagi.. hehe...

bila weni tgk anak weni ni, bukak mata je dah ade kwn, weni rasa sgt bersyukur.. alhamdulillah.. kalo diorg bangun awal drpd weni, diorg tak kan kacau weni.. weni akan sedar sendiri, bila dgr diorg gelak2 berdua... tengok tengok.. diorg tgh main..

syok giler skrg.. masa tido weni pun skrg sudah aman... heheh...

skrg yg best.. weni ade kwn nak berborak.. ckp je la apa sj dgn diorg, diorg akan jwb guna bahasa lelangit diorg... weni iye kan je..

yang paling kecoh berckp, ANDHIKA... yang kuat mengamuk ANDRIAN.. tak tahu la.. ibu ckp, dalam 2 3 minggu ni, ANDRIAN suka mengamuk.. ibu kata lagi, org2 tua ckp, kalo anak mengamuk, tandanya dia nak dpt adik.. haha.. boleh percaya ke????

skrg ni kan.. setiap kali weni balik dr keje.. weni akan tanya ibu weni mcm2 soalan...

contoh2 soalan...

1.. berapa kali diorg makan nasi..

2.. berapa kali diorg berak..

3.. bila last diorg menyusu..

4.. apa lagi yg diorg makan..

dan soalan yg tak pernak tertinggal weni tanya kat ibu.. apa perangai diorg hari ni..

ade sekali tu jwpn yg mengejutkan weni... "ibu ingat ANDHIKA tgh baring2 kat bilik ibu, tp rupa2 nyer dia dah duduk atas meja makan kat dapur"...

seriously weni terkejut bila bygkan mcm mana ANDHIKA boleh berada atas meja makan.. sebelum ni, dia tak pernah tunjukkan aksi panjat kerusi makan tu.. tiba2, ibu cerita dia dh duduk atas meja makan.. memandangkan, meja makan weni ni, ala-ala layak didaftarkan ke muzium, rasa mcm jantung tersentap bila terbanyang kalo2 meja tu terbalik...

issshhh.. nasib baik tak de apa2 yg berlaku.. so... langkah berjaga2 yg diambil skrg, semua kerusi makan tu, ditenggek2 kan dan diletakkan di tepi.. kami makan pun skrg duduk je la kat mana2.. meja mkn tu hanya utk perhiasan..

hari tu kan.. kakak & ibu weni bawa ANDHIKA & ANDRIAN gi pejabat agama melaka..sbb kakak nak uruskan hal kawin dia.. dan memandangkan tak de sapa yg nak jaga INDRA, so kene bw jugak la 2 kanak2 ni...

hahaha.. balik dr keje.. kakak weni suruh tgk kamera, gelagat diorg masa kat pejabat agama..

hahaha... what can i say...

ANDHIKA kalo berjalan, tak mau dipimpin.. dia nak berjalan sendiri dgn megah nyer... ANDRIAN mau dipimpin.. dia mau ikut kita jln sama2..


ANDHIKA meninggalkan adik dia jauh di belakang...


kesian weni tgk ibu weni jaga diorg.. bila ruang tu besar n org tak de, dunia adalah milik mutlak diorg...


Ibu n kakak weni pergi pejabat agama tu petang.. time org tak de.. mmg kecoh dibuatnya...


sekejap je diorg duduk mcm ni.. lepas tu.. diorg masuk bilik2 pejabat tu.. nasib baik kakak2 kat pejabat agama tu ok.. keluar dr bilik tu, masing2 pegang biskut.. hahah.. kelaparan anak saya ye...


skrg ni.. mmg diorg kuat mkn.. apa saje...

bila diorg dah pandai angkat sendiri tin2 biskut tu ke kita, lagi la.. sekejap2 nnti diorg akan dtg bw tin biskut ke arah kita..

setiap hari kat rumah tinggal dgn nenek diorg, makan je keje..

bila makan kat luar.. kerusi makan diorg ni, tak digunakan sgt.. sekejap je mau duduk mcm tu.. weni rasa ini normal bg semua kanak2.. mereka mana mau duduk diam, bila diorg dah pandai berdiri..


paling diorg suka... lepas kan diorg berjalan dgn sendiri.. dan kita kene kejar diorg sblm pergi lebih jauh... lepas makan, dah kene exercise kejar mengejar...


ucapan untuk INDRA ANDHIKA & INDRA ANDRIAN...

sayang.. tak lama lagi mama & daddy akan menyambut ulang tahun perkahwinan yang kedua.. kamu berdua sudah berusia setahun 3 bulan.. tak de apa yg mama mau kan utk hadiah ulang tahun mama & daddy.. mama cuma mau KAMU... itu saya.. mama mau kamu sentiasa sihat dan gembira... cukup berharga bagi mama.. mama & daddy sayang kamu..


pesanan untuk INDRA ANDHIKA & INDRA ANDRIAN...

kurangkan keje panjat memanjat ye.. bila mama dah jauhkan kerusi dgn meja TV, kamu dah tak de nak panjat speaker.. tp, kamu dah beralih arah ke tingkap.. macam mana mama nak alihkan tingkap tu supaya kamu tak panjat.. mana boleh sayang ku.. kurang kan la ye.. buat la keje lain.. byk lagi aktiviti yg boleh dilakukan.. :)

daaaaa....

Thursday, April 1, 2010

anak2 saya

alhamdulillah... usia INDRA kayangan saya sudah mencecah 1tahun 3bulan.. hehe.. mcm dah besar sgt la pulak..

apa pun.. weni bersyukur sbb mereka skrg membesar dgn sihat...

dulu kan.. weni ade kata, kalo boleh cukup la dgn 2 ini sahaja.. tp, skrg.. bila dah tgk diorg main sama2, weni rasa seronok la.. mcm nak anak lagi.. hehe..

mmg nak anak lagi.. kalo boleh nak perempuan.. nak tgk muka anak perempuan ikut patern muka sapa...

tp.. bukan skrg la.. tunggu diorg dah 4 5 tahun.. nnti, sorg tolong tukar kan pampers, dan sorg lagi tolong buat susu.. hahaha.. senang weni..

hhhmmmm...

mmg seronok la.. tak tau nak ckp mcm mana..

skrg kan, diorg mana ade nak main2 dgn weni... weni ni hanya di perlukan time diorg lapar je.. lepas tu, diorg akan main je berdua.. gelak2.. kejar2.. main cak2...

seriously... diorg skrg betul2 menyenang kan weni..

sejak 2 2 dah pandai berjalan, lagi la.. senang sgt jaga diorg.. nak p mandi pun, diorg akan jalan sendiri...

nak makan biskut... diorg akan dtg bw bekas biskut ke kita.. alhamdulillah.. dah senang jaga diorg.. tu yg terfikir nak anak lagi.. haha.. belum belum... nak kumpul duit dulu..

ok la.. ini wajah terbaru diorg...


mereka telah dibotak kan oleh daddy diorg kerana 2 2 mengalami ruam n gatal2 kat tengkuk.. time tu, melaka ni panas sgt.. tersgt panas.. tak de hujan langsung dlm 2 minggu.. tu yg naik ruam n gatal2 kat leher.. baru ingat nak bg diorg berambut, tp tak dapat..

lepas botak kan kepala, dah tak de ruam.. syukur..

maka.. jadi la wajah mereka... upin & ipin..

diorg skrg kan.. mmg dah tahu diorg ada kawan.. contohnya.. kalo diorg tak tido serentak.. yg tak tido tu akan tunggu sorg lagi bangun, baru dia akan main.. main sama..

dan sekarang... kalo yg tido tu, lama sgt tido, yg sorg lagi tu, akan kejut kan.. mcm2 dia akan buat.. salah satu caranya, baring dkt kepala yg tido tu, dan akan ckp bahasa langit dia..

mcm2 la perangai dia..

dan yang terbaru.. kejadian petang isnin baru2 ini.. masa ni weni tak de kat rumah.. ibu n kakak nak keluar.. ibu dah siap kan 2 2.. siap pakai kasut.. yg ANDRIAN tido.. si ANDHIKA ni keluar masuk keluar masuk bilik ibu weni.. dia tengok nenek dan ibu dia dah bersiap.. lepas tu dia kejut kan ANDRIAN.. ibu weni tengok je.. ANDHIKA berdiri dkt dgn adik dia.. dan dia ckp2 guna bahasa langit dia.. yang ANDRIAN ni tido tak gerak2.. lepas tu, dia melutut sebelah adik dia, dan tarik tgn ANDRIAN sambil mulut tak henti2.. ibu weni terus panggil kakak weni utk tgk ANDHIKA kejut kan ANDRIAN..

balik keje, terus ibu cerita dgn weni.. aaarrrrgggghhhh sy terlepas saat2 manis tu.. "ANDHIKA dan ANDRIAN, boleh tak kamu berdua ulang tayang depan mama"....

tapi kan.... depan weni.. weni dah dengar ANDHIKA panggil adik dia, "DIAN".. dan ANDRIAN panggil abang dia, "KA"...

suka betul weni bila diorg panggil kembar diorg...

skrg.. dah jelas diorg panggil "MAMA"... saya suuuuukkkkkaaaaaa........

salah satu gelagat diorg yg weni suka tgk ... bila salah sorg buat aksi, sorg lagi akan gelak terkekeh2...

contohnya... gmbr kat bwh ni... ANDHIKA buat aksi menonggeng, dan ANDRIAN gelak kan abg dia.....


seronok betul...

lagi...

sejak dah setahun lebih ni, diorg mmg kusyuk giler bila tgk cerita diorg... kita panggil pun diorg buat tak dengar..


sungguh serius anak sy tgk TV


hari tu, bw INDRA p jalan2 kat tepi tasik.. ini adalah kali pertama weni bw INDRA keluar utk bg diorg jalan, setelah kedua2 nya sudah pandai berjalan.. ANDHIKA kan pandai berjalan 2bulan lebih awal drpd adik dia.. ANDRIAN ni, baru je pandai berjalan.. so.. bila dah 2 2 pandai berjalan, baru weni bw diorg gi tasek/taman..


ANDHIKA dah mula nak berlari..




oh ye... saya menunggu 8bulan utk melihat wajah INDRA.. tp sy menunggu selama 1tahun utk melihat rupa gigi INDRA...

utk usia 1tahun 3 bulan.. kedua2 anak saya, ada 3 batang gigi...

ANDHIKA... atas 1, bawah 2...


ANDRIAN... atas 2, bawah 1..


dan.. sekarang... bila 2 2 dah pandai berjalan, aksi mandi pun dah berubah.. saksi kan je la video ni.. gaya mandi mcm ini, sgt menyenang kan.. mandi serentak, adalah menjimatkan masa dan memudah kan kerja...


video


ok la.. dah ngantuk... jumpa lagi...

daaaa....